Opis
Najpoznatiji roman Ive Andrića, \“Na Drini ćurpija\“ (1945), hronološki prati četiri veka zbivanja oko velikog mosta preko reke Drine u Višegradu, koji je izgradio veliki vezir Mehmed paša Sokolović, poreklom iz tih krajeva.
Godine 1516. Mehmed paša je, prema vladajućem običaju uzimanja \“danka u krvi\“, kao srpski dečak na silu odveden u tursku vojsku i poturčen da bi se kasnije uzdigao lestvicama vlasti i postao prvi do sultana. Kao moćnik, odlučio je da u rodnom kraju podigne zadužbinu, veliki kameni most na jedanaest lukova.
Most je integrativna tačka romaneskne naracije i njen glavni simbol. Sve prolazi, samo on ostaje da ukaže na trošnost ljudske sudbine.
Most je mesto dodira istorijski verifikovanih ličnosti i bezimenih likova koji su plod piščeve imaginacije.
Roman \“Na Drini ćuprija\“ u kojem se uglavnom dosledno hronološki opisuje svakodnevni život višegradske kasabe je, zapravo, \“višegradska hronika\“, pandan \“Travničkoj hronici\“ i \“Omerpaši Latasu\“ koji je \“sarajevska hronika\“: u sklopu toga hronikalnog troknjižja Ivo Andrić pripoveda o \“turskim vremenima\“ u Bosni.
Istorijski roman \“Travnička hronika\“ nastajao je u periodu Drugog svetskog rata zajedno sa još dva velika Andrićeva romana, \“Na Drini ćuprija\“ i \“Gospođica\“.
Za razliku od romana \“Na Drini ćuprija\“, za koji je Andrić dobio i Nobelovu nagradu za književnost 1961. godine, \“Travnička hronika\“ je stvarana na osnovu bogate dokumentarne građe iz istorije civilizacije, autentičnih spisa o istorijskim ličnostima i etnologije. Radnja u romanu pokriva ukupno 7 godina stranih konzula u vezirskom gradu Travniku.
\“Travnička hronika\“ oslikava sudar četiri sveta, različitog nasleđa, kulture i vere koji zapravo nemaju ni najmanje volje ni želje da se međusobno razumeju i sažive.
U epicentru svega toga je četvrti svet obična raja iz tadašnje Bosne koja spaja ove svetove na jedan surov način, nikome zapravo nije stalo do čoveka i do onoga što danas nazivamo ljudskim dostojanstvom. Taj, naoko, visoki svet intriga i spletaka, političkih dogovora i mešetarenja je samo još jedan vid circulus vitiosus-a istorije večite potrebe za osvajanjem.