Opis

Životi i mišljenja istaknutih filozofa – autor Diogen Laertije

Iz sadržaja knjige Životi i mišljenja istaknutih filozofa

KNJIGA I

  • Predgovor
  • Glava 1. ‒ Tales
  • Glava 2. ‒ Solon
  • Glava 3. ‒ Hilon
  • Glava 4. ‒ Pitak
  • Glava 5. ‒ Bijant
  • Glava 6. ‒ Kleobul
  • Glava 7. ‒ Perijandar
  • Glava 8. ‒ Anaharsis
  • Glava 9. ‒ Mison
  • Glava 10. ‒ Epimenid
  • Glava 11. ‒ Ferekid

KNJIGA II

  • Glava 1. ‒ Anaksimandar
  • Glava 2. ‒ Anaksimen
  • Glava 3. ‒ Anaksagora
  • Glava 4. ‒ Arhelaj
  • Glava 5. ‒ Sokrat
  • Glava 6. ‒ Ksenofon
  • Glava 7. ‒ Eshin
  • Glava 8. ‒ Aristip
  • Glava 9. ‒ Fedon
  • Glava 10. ‒ Euklid
  • Glava 11. ‒ Stilpon
  • Glava 12. ‒ Kriton
  • Glava 13. ‒ Simon
  • Glava 14. ‒ Glaukon
  • Glava 15. ‒ Simija
  • Glava 16. ‒ Kebes
  • Glava 17. ‒ Menedem

KNJIGA III

  • Glava 1. ‒ Platon

KNJIGA IV

  • Glava 1. – Speusip
  • Glava 2. – Ksenokrat
  • Glava 3. – Polemon
  • Glava 4. – Krates
  • Glava 5. – Krantor
  • Glava 6. – Arkesilaj
  • Glava 7. – Bion
  • Glava 8. – Lakid
  • Glava 9. – Karnead
  • Glava 10. – Klitomah

KNJIGA V

  • Glava 1. ‒ Aristotel
  • Glava 2. ‒ Teofrast
  • Glava 3. ‒ Straton
  • Glava 4. ‒ Likon
  • Glava 5. ‒ Demetrije
  • Glava 6. ‒ Heraklid

KNJIGA VI

  • Glava 1. ‒ Antisten
  • Glava 2. ‒ Diogen
  • Glava 3. ‒ Monim
  • Glava 4. ‒ Onesikrit
  • Glava 5. ‒ Krates
  • Glava 6. ‒ Metrokle
  • Glava 7. ‒ Hiparhija
  • Glava 8. ‒ Menip
  • Glava 9. ‒ Menedem

KNJIGA VII

  • Glava 1. ‒ Zenon
  • Glava 2. ‒ Ariston
  • Glava 3. ‒ Heril
  • Glava 4. ‒ Dionisije
  • Glava 5. ‒ Kleant
  • Glava 6. ‒ Sfer
  • Glava 7. ‒ Hrisip

KNJIGA VIII

  • Glava 1. ‒ Pitagora
  • Glava 2. ‒ Empedokle
  • Glava 3. ‒ Epiharm
  • Glava 4. ‒ Arhita
  • Glava 5. ‒ Alkmeon
  • Glava 6. ‒ Hipas
  • Glava 7. ‒ Filolaj
  • Glava 8. ‒ Eudoks

KNJIGA IX

  • Glava 1. ‒ Heraklit
  • Glava 2. ‒ Ksenofan
  • Glava 3. – Parmenid
  • Glava 4. – Melis
  • Glava 5. – Zenon iz Eleje
  • Glava 6. – Leukip
  • Glava 7. – Demokrit
  • Glava 8. ‒ Protagora
  • Glava 9. ‒ Diogen iz Apolonije
  • Glava 10. ‒ Anaksarh
  • Glava 11. ‒ Piron
  • Glava 12.‒ Timon

KNJIGA X

  • Glava 1. ‒ Epikur (biografija; poslanice Herodotu, Pitoklu i Menoiku; Kyriai doxai ‒ osnovne misli)
Iz predgovora knjige Životi i mišljenja istaknutih filozofa

Neki tvrde da je proučavanje filozofije počelo kod varvara. Kažu, naime, da su u Persijanaca živeli magi, a u Babilonjana ili Asiraca Haldejci, u Indusa gimnosofisti; među Keltima i Galima ljudi koji su se zvali druidi i sveti; tako tvrde Aristotel u knjizi Magikus i Sokrat u dvadeset trećoj knjizi dela Diadochaí (Redosled filozofa). Dalje tvrde da je Mohos bio Feničanin, Zamolksid ‒ Tračanin, a Atlant – Libijac.

Egipćani tvrde da je Hefest bio sin Nila i da je s njim počela filozofija, a da su njeni glavni predstavnici bili sveštenici i proroci. Od toga vremena do Aleksandra Makedonskog prošle su 8 863 godine; za to vreme dogodila su se 373 Sunčeva i 832 Mesečeva pomračenja.

Doba maga, od kojih je prvi bio Persijanac Zoroaster, trajalo je 5 000 godina pre pada Troje, kako tvrdi Platonov učenik Hermodor u svom delu O matematici; Ksantos Liđanin računa 6 000 godina od Zoroastra do Kserksovog pohoda, i kaže da je posle toga bilo mnogo magova jedan za drugim, po imenu Otanas, Astrampsihos, Gobrias i Pazatas, sve do osvajanja Persije od strane Aleksandra.

Ali ovim piscima nije poznato da ovi uspesi koje oni pripisuju varvarima zapravo pripadaju Helenima, s kojima nije počela samo filozofija, nego i sâm ljudski rod. Kod Atinjana je, na primer, živeo Musajos, a kod Tebanaca Linos. Tvrdi se da je Musajos bio sin Eumolpov, da je napisao Teogoniju i prvi konstruisao loptu; dalje, da je on učio da sve vodi poreklo od jednoga i da se u jedno rastvara. Umro je u Faleronu, i priča se da mu je napisan ovaj epitaf (Anthol. Pal., VII, 615):

Faleron krije dragog Eumolpovog sina,
Musaja, telo pokojnikovo, ispod ovog groba.

Atinjani se nazivaju Eumolpidima po Musajevom ocu.

Linos je, po predaji, bio sin boga Hermesa i muze Uranije. On je napisao Kozmogoniju, opisano kretanje Sunca i Meseca, i govori o postanku životinja i plodova. Početak ove pesme glasi ovako:

Beše jednom vreme u kome ponikoše sve stvari.

Ovu misao je prihvatio Anaksagora i izjavio da su sve stvari bile zajedno, da je došao Um (Nûs) i da ih je lepo rasporedio. Linos je umro u Eubeji, pogođen Apolonovom strelom, a ovo je njegov epitaf (Anthol. Pal., VII, 616):

Ova zemlja prihvatila je mrtvoga Tebanca Lina
lepo ovenčanog sina muze Uranije.

I tako je filozofija počela kod Helena; i samo njeno ime
ne dozvoljava da se prevede na strani jezik.

Ali oni ljudi koji njen pronalazak pripisuju varvarima navode Orfeja Tračanina, tvrdeći da je bio filozof i da je najstariji od njih. Ja zaista ne znam da li ga treba nazivati filozofom ako se ima na umu šta je on rekao o bogovima. Jer, šta treba da kažemo za onoga ko ne preza od toga da bogovima pripiše sve ljudske patnje, pa čak i što i sami ljudi retko izgovaraju i čine ružno svojim jezikom. Priča se da je poginuo od ruku žena; ali prema epigramu u Diosu, u Makedoniji, govori se da je bio pogođen munjom; epigram glasi (Anthol. Pal. Plan., VII, 617):

Ovde sahraniše muze Tračanina Orfeja sa zlatnom lirom,
koga je ubio mudri Zevs zadimljenom munjom.